۱۰ راه برای بهبود انعطاف پذیری و استقامت روانی

2022-08-15T13:24:25+00:00

۱۰ راه برای بهبود انعطاف پذیری و استقامت روانی

 

ارتباط برقرار کنید:رابطه خوب با افراد خانواده، دوستان و دیگران مهم است. قبول کمک و حمایت از طرف کسانی که شما را دوست دارند و به شما گوش می‌دهند، انعطاف‌پدیری و استقامت را قوی‌تر می‌کند. برخی از افراد متوجه می‌شوند که فعالیت در گروه‌های مردمی یا گروه‌های محلی، حمایت  اجتماعی را به همراه دارد و می‌تواند به بازپس‌گیری امید کمک کند. کمک کردن به دیگران در زمان نیاز دیگران، می‌تواند برای کمک کننده هم مفید باشد. 

 

از دیدن بحران‌ها به عنوان مشکلات غیرقابل حل خودداری کنید:شما نمی‌تونید این حقیقت را که اتفاقات استرس‌زا پیش می‌آیند، تغییر بدهید، اما می‌توانید شیوه پاسخ به این مشکلات و برداشت خود از آنها را تغییر بدهید. سعی کنید که ورای حال حاضر را ببینید تا متوجه بشوید که شرایط در آینده ممکن است کمی بهتر باشد. اگر راهی حتی کوچک وجود دارد که باعث می‌شود شما هرچقدر کم، در شرایط سخت احساس بهتری داشته باشید، حتما آنها را انتخاب کنید و تاثیرات آن را به‌خاطر بسپارید. 

 

بپذیرید که تغییر بخشی از زندگیست:یک سری اهداف که پیشتر برای خود تعیین کرده اید، ممکن است به دلیل موققعیت‌های نامطلوب، دیگر دستیافتنی نباشند. قبول شرایطی که قابل تغییر نیستند، می‌تواند به شما کمک کند تا بر روی موقعیت‌هایی تمرکز کنید که قابل تغییر هستند.

 

به سمت اهداف خود پیش بروید:اهداف واقع‌گرایانه مشخص کنید. کاری را به شکل مداوم انجام بدهید - حتی اگر دستاوردهایش کوچک به نظر برسد، چراکه باعث می‌شود به سمت اهدافتان حرکت کنید. به جای تمرکز برروی کارهایی که غیرقابل انجام به نظر می‌رسند، از خود بپرسید:‌ « امروز چه کاری را می‌توانم انجام بدهم و حتی تمامش کنم؟ کاری که به من کمک می‌کند در جهت هدفم پیش بروم؟»

 

اقدامات قاطعانه انجام بدهید:در شرایط نامطلوب تا جایی که می‌توانید، کاری کنید. قاطعانه اقدام کنید، به جای اینکه به طور کامل از مشکلات و استرس دوری کنید و امیدوار باشید که آن‌ها خود به خود از بین بروند.

 

به دنبال موقعیت‌هایی بروید که به خودشناسی‌تان کمک می‌کنند:ما معمولاْ متوجه چیزهایی راجع به خودمان می‌شویم. ممکن است دریابیم که به دلیل دست و پنجه نرم کردن با فقدان، در برخی حوزه‌ها رشد کرده‌ایم. بسیاری از کسانی که دوران سخت یا تراژدی پشت سر گذاشته‌اند، می‌گویند حالا روابط بهتری دارند. احساس می‌کنند حتی زمانی که احساس آسیب‌پذیری دارند، قوی هستند. عزت نفس بالایی دارند، زندگی فرای مشکلات را می‌بینند و بیشتر قدردان زندگی هستند. 

 

دیدگاه مثبتی نسبت به خود پرورش بدید:افزایش اعتماد به نفس در توانایی شما در حل مشکلات و اعتماد به درک درونی، تاثیر مثبتی دارد و باعث می‌شود انعطاف‌پذیرتر و مقاوم‌تر باشید.

 

همه چیز را در چشم‌انداز نگه‌ دارید:حتی زمانی که با اتفاقی دردناک روبه‌رو هستید، تلاش کنید تا این موقعیت استرس‌زا را در مفهومی گسترده‌تر در نظر بگیرید و آن را در چشم‌انداری طولانی‌مدت نگه دارید. با موقعیت سخت به شکل جزئی و ناگهانی روبرو نشوید.

 

مثبت‌اندیشی خود را حفظ کنید:چشم‌انداز خوش‌بینانه به شما این امکان را می‌دهد که باور داشته باشید که نهایتاْ اتفاقات خوب در زندگی‌تان خواهد افتاد. سعی کنید چیزی را که می‌خواهید تصور کنید، جای اینکه نگران چیزی باشید که از آن می‌ترسید. این به این مفهوم نیست که چشم بر واقعیت ببندید.

 

از خودتان مراقبت کنید:به نیازها و احساسات خود توجه کنید. به انجام فعالیت‌هایی که علاقه دارید و شما رو آرام می‌کنند، بپردازید. به طور منظم ورزش کنید یا تحرک داشته باشید. مراقبت از خود به شما کمک می‌کند تا ذهن و بدن خود را برای مقابله با شرایطی که نیاز به استقامت روانی و انعطاف‌پذیری دارد، آماده نگه‌دارید.

 

راه‌های دیگر تقویت انعطاف‌پذیری هم می‌توانند کمک کنند:به عنوان مثال، برخی از افراد درباره عمیق‌ترین افکار و احساسات خود در رابطه با تراما یا اتفاقات استرس‌زا در زندگی‌شان می‌نویسند. مدیتیشن یا مراقبه، دعا یا نیایش برای افرادی که به یک معنویت خاص تعلق خاطر دارند، به بعضی کمک می‌کند تا با خود ارتباط برقرار کنند و امید را به زندگی خود بازگردانند.

 

این‌ها فقط چند راه است که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم. کلید موفقیت این است که راه‌هایی را که برای شما مفید و شدنی است را پیدا کنید.